ناسا و شركت بوئينگ با همكاري يكديگر يك هواپيماي مثلثي را آزمايش كردند.
به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين هواپيما كه انگليسي‌ها آن را ساخته‌اند، طراحي دوباره شكل هواپيمايي با "بال ثابت" سنتي است كه به مدت پنجاه سال است حمل و نقل هوايي مسافران را صورت مي‌دهد.

ناسا و بوئينگ اين هواپيماي مثلثي را آزمايش كردند و اميدوارند كه فناوري آن بتواند در دو دهه آينده در سطح جهاني مورد استفاده قرار گيرد.

هواپيماي موسوم به X-۴۸C با "بدنه-بال هيبريدي" فضاي بيشتري براي حمل مسافر و بار ارائه مي‌دهد و اين فناوري مثلثي شكل كه خود يادآور هواپيماهاي جاسوسي است، در هوا به طور كارآمدتري پرواز مي‌كند.

فناوري ارائه شده كه داراي اندازه بال ۲۱ فوت و وزن ۵۰۰ پوند است، يك مدل مقياسي ۸.۵ درصدي از يك هواپيماي سنگين زيرسونيك است. X-۴۸C ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال آينده مي‌تواند داراي كاربردهاي نظامي و پرواز مسافران باشد. مدل مزبور تا ۳۵ دقيقه قادر به پرواز است و مي‌تواند به ارتفاع بيشينه ۱۰ هزار فوت برسد.

اين هواپيما همچنين از لحاظ ميران مصرف سوخت و كاهش صداي موتورهارضايت‌بخش است.

آزمايش صورت گرفته فقط ۹ دقيقه به طول انجاميد اما به اندازه كافي طولاني بود كه ناسا آن را موفقيت آميز بخواند. آژانس فضايي در نظر دارد اين هواپيما را اواخر هفته جاري ميلادي دوباره آزمايش كند.

باب ليبك مديرارشد بوئينگ از همكاري با ناسا در آزمايش مفاهيم سپر صوتي در پرواز با سرعت پايين اين هواپيما ابراز خرسندي كرد.

وسيله آزمايشي توسط بوئينگ طراحي شد و شركت هوافضاي كرانفيلد در انگليس ساخت آن را بر عهده داشت.

مدل X-۴۸C تكامل X-۴۸B است كه بين سال‌هاي ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰، ۹۲ پرواز را صورت داد. بوئينگ در نظر داشت صداي موتورها را كاهش دهد و تعداد آن‌ها را تقليل دهد.

مهندسان شركت بوئينگ با دانشمندان ناسا در آزمايشات پرواز X-۴۸C كه طي سال ۲۰۱۲ ادامه دارد، شركت مي‌كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا